מוות ממנת יתר

לבנה אלמקייס - מנהלת מרכז יד ביד לגמילה מהתמכרויות

מוות ממנת יתר

מנת יתר היא בעצם סוג של הרעלה. 

מדובר במצב שמתאר כניסה של חומר מסוים לגוף, בין אם סם או תרופה, בכמות כזאת שמשבשת את חילוף החומרים של אורגניזם חי. יש הטוענים כי מדובר בערבוב של חומרים ולאו דווקא צריכה של מנה גדולה מידי. 

בכל מקרה התופעה של מנת יתר אינה שמורה רק לעולם המכורים לסמים אלא נכונה לכל מקרה של הכנסת חומר לגוף ברמה כזאת שמשבשת פעילות וגורמת לדום לב ומוות.

ההגעה למנת יתר

כאשר אנו מדברים על מכורים לסמים, צריך להבין את הסיטואציה בה נמצא המכור וכיצד ניתן לעזור לו להתמודד עם ההתמכרות הספציפית. 

כאשר המכור מתחיל להשתמש בסמים, הכמות שהוא נוטל היא בדרך כלל קטנה. 

עם הזמן הגוף מתרגל לכמות והתחושה לאחר השימוש לא דומה להתחלה. כדי לחזור להיי שהוא באמת רוצה, המכור מתחיל להגדיל את הכמות בכל סייקל של שימוש. 

לעיתים משתמש המכור בחומרים נוספים על הסם שהוא לוקח , כמו אלכוהול, כדורים וכו' … מכאן הדרך למוות ממנת יתר קצרה "ובטוחה".

שימוש בסמים קשים, כמו הירואין למשל, ללא שליטה או גמילה מיידית, תמיד יביא לצריכה מופרזת ולסכנת מוות מיידית.

מוות ממנת יתר של סמים:

א.ד. – בן 34 במשך 15 שנה השתמש בכל סוגי הסמים קוק, קריסטל, MD , קטמין, כדורים, הזרקות, לאחר טיפולים במרכזי גמילה התנקה והצליח לשמור על ניקיון במשך שנתיים לפני שנה וחצי הוזמן "למסיבת בריכה" ואמר לעצמו "סיפר סיפור" – רק פעם אחת הפעם הזו עלתה לו בחייו הוא לא התעורר בבוקר.

ש.ל. – בן 21 היה בשימוש פחות משנה "שימוש חברתי" , שנסחף והגיע לשימוש יום יומי כל היום לקח מנת יתר של קראק ופשוט לא התעורר .

א.ג. – ילדה בת 16 שימוש של שנתיים יצאה למסיבה ולא שבה הביתה.

ג.ה. – אם ל 3 ילדים שימוש של 12 שנה הפסקה של 4 חודשים, מעידה של מס' שעות – לא שבה הביתה.

יד ביד – גמילה ביתית מסמים קשים

כאשר מדובר בסמים קשים כמו הרואין וקריסטל הסוף אף פעם לא נראה טוב. 

מעבר לאסון שממיט על עצמו המכור, הוא "לוקח" בדרך גם את משפחתו, הוריו וילדיו ולכן תהליך גמילה הוא הפתרון היחיד שישאיר את המכור ומשפחתו בחיים.

תהליך הגמילה הביתית של יד ביד, מבוסס על טיפול במקום המוכר והמשפחתי ומאחורינו אחוזים מדהימים של גמילת מכורים. כמובן שהדגש הוא ובעיקר על המכור עצמו, ואליו מוצמדים רופא, פסיכיאטר ומדריך שמלווה אותו בתהליך הגמילה. 

המכור מוצמד לתוכנית גמילה אינטנסיבית הכוללת תרופות, סדנאות ושיחות להאצת תהליך הגמילה. בד בבד אנו מטפלים גם בתא המשפחתי ומכינים אותו להתמודדות עם המכור לאחר הגמילה.

גלילה לראש העמוד