אילו סימני אזהרה מעידים על התמכרות?

לבנה אלמקייס - מנהלת מרכז יד ביד לגמילה מהתמכרויות

כיצד המשפחה יכולה לגלות סימני התמכרות : סמים, אלכוהול, הימורים, תרופות מרשם?

תסמינים להתמכרות הם תסמינים התנהגותיים וגופניים והם כוללים שקרים, חיפושים אחרי תרופות וכסף, התרחקות מבני משפחה וחברים, רגזנות יתר, שינוי בהרגלי שינה, עיניים אדומות, רעידות בגוף, שינוי בהרגלי אכילה, ירידה בהיגיינה האישית, צחוק ללא סיבה, חרדה, פאניקה, אפתיה לדברים שפעם עניינו, בדידות, הסתגרות בחדר, שינה מרובה, ניתוק ריגשי …

מהם שלבי ההתמודדות בהתמכרות של בן/ת משפחה? 

הדרך להכרת בעיה הקיימת במשפחה היא לא פשוטה, ארוכה וכואבת לכולם ישנם כמה שלבים שלרוב כרוכים בהתמודדות עם התמכרות של קרוב משפחה לסמים, או לצורך העניין לכל סוג של התמכרות.

השלב הראשון – שלב ההכחשה

לעיתים לוקח זמן להבין, להפנים ולקבל את העובדות, "לי זה לא קורה" ההכחשה לעיתים מביאה אותנו המשפחה להבנה בתת מודע כי ככל שנכחיש המצב ילך ויתעצם. 

השלב השני – שלב הפחד

לרוב שלב זה מתרחש בסמוך לגילוי חיצוני של הבעיה, שכבר לא ניתנת להסתרה. 

זה מתבטא בבעיות במקומות עבודה, למשל כשמכור שכיר כבר מתקשה לשלוט במצבו ועקב כך מקבל אזהרות לפיטורין. לחילופין, בעל עסק לא מסוגל להמשיך את תפקודו הרגיל ומתחילה התדרדרות בעסק עד לפשיטת רגל. 

כמו כן, היחסים בין בני זוג לא יכולים להישאר במצב תקין ברגע שאחד מהם התמכר לחומרים פסיכואקטיביים, בבית מריבות עם ההורים, אלימות מילולית ו/ או ניתוק טוטאלי מהמשפחה, חברים, בת זוג, ילדים, התנהגות אלימה – שבירת חפצים בבית, אלימות כלפי בני משפחה, גניבות, שינוי מספר טלפון ( חובות בשוק האפור), ניתוק הטלפון, פחד חרדה …

השלב השלישי – לאחר שהבעיה התגלתה מתחיל שלב המיקוח

בשלב זה המכור מאמין שהוא שולט בסיטואציה, שהוא בעל כוחות ומוטיבציה "להרים את עצמו" ולהחזיר את המצב לקדמותו, רק צריכים לתת לו קצת זמן. 

לרוב שלב זה הוא הארוך ביותר בתהליך בשלות לגמילה, כיוון שהוא נותן אשליה לכל הצדדים שביכולתם להשפיע ולשנות את המציאות המאיימת על אורח החיים הרגיל. 

שלב זה מלווה בניסיונות רבים להפסיק שימוש חוזר, בשקרים ובהסתרה. בסופו של דבר, התהליך מגיע למצב של תסכול ואכזבה לכל הצדדים …

השלב האחרון – שלב של הבנה והפנמה של המכור

בשלב הזה המכור מבין שאין באפשרותו לשנות את המצב בכוחות עצמו, ללא עזרה חיצונית. מרכיב חשוב בשלב זה הוא קבלה של העובדה שמדובר במחלה, אשר דורשת טיפול ושהפתרון אינו תלוי במכור בלבד. 

מה תפקידם של בני המשפחה והקרובים בתהליך זיהוי ההתמכרות?

התגייסותם של בני המשפחה היא חיונית להצלחת תהליך הגמילה והשיקום

תוצאותיו של הטיפול תלויות הרבה בתמיכה והלכידות של המשפחה ובהצבת גבולות לבן המשפחה המכור. בתהליך זה מומלץ לא להסתיר את בעיית ההתמכרות או להתכחש לה, אלא להתעמת עם יקיריכם המכור להישאר רגועים וחומלים ללא שיפוטיות, אך אסרטיביים לגבי קבלת עזרה מקצועית חיצונית לבן המשפחה המכור.

למצוא עזרה מקצועית חיצונית ולהפגיש את המכור עם מי שיוכל לעזור לו, כדי לשכנעו להיכנס לטיפול

  • ללמוד כמה שיותר על ההתמכרות
  • לתמוך רגשית ביקיריכם, תוך שמירה על גבולותיכם, ללא קבלת התנהגות פסולה

חשוב לזכור שבעת גילוי בעיית ההתמכרות, פניה מידית לרופא בעל ניסיון בטיפול בהתמכרויות מגבירה את הסיכוי לגמילה אפקטיבית.

הבנה שאתם – המשפחה לא יכולים לסייע למכור רק גורם חיצוני וכן הבנה שכולם מתחילים טיפול שכן מכור במשפחה כל המשפחה סובלת ולעיתים חוסר הידע הינו בעצם "מתן אוכל" למכור.

גלילה לראש העמוד