עקרונות טיפול ביתי של גמילה מסמים

לבנה אלמקייס - מנהלת מרכז יד ביד לגמילה מהתמכרויות

עקרונות טיפול ביתי לגמילה מסמים

כיום, אנחנו מודעים לכך, כי "התמכרות" הינה הפרעה רפואית לכל דבר, אולם, יחד עם תובנה זו, חשוב גם לדעת כי אין המדובר במצבים אבודים שמהם לא ניתן להחלים או להשתקם.

חומרת ההתמכרות היא זו אשר תקבע האם ישנו צורך בגמילה ובשיקום במרכזי גמילה, באינפוזיות, או, לחילופין, האם ניתן להסתפק במעבר טיפול ביתי לגמילה מסמים.

מה כוללים, בעצם, הליכי הגמילה והשיקום במסגרות השונות?

הליכי גמילה מסמים, מאלכוהול ואף מכל התמכרות אחרת לחומרים ממכרים, מורכבים, באופן המסורתי, ממספר שלבים.

לאורך התהליך, האדם המכור יגיע לתובנות השונות הנוגעות למצבו ולסיבות לכך, והוא לומד כיצד למצוא בו את הכוחות הנדרשים בכדי להתגבר על הדחף / הרצון הפיזי והנפשי להשתמש בסמים.

לשם כך, במסגרת תהליכי השיקום, ייאלץ המכור / הנגמל להודות בעובדת התמכרותו (הכחשה והדחקת חומרת המצב הן מצבים אופייניים למכורים), לנהל שיחות עם אנשים אחרים שהם מכורים (כי, כידוע, "קל" לנו יותר לזהות "בעיות" אצל אחרים, ומשם – להגיע לתובנות הנוגעות לעצמנו) וכן הלאה.

האם קיימת מסגרת טיפול ביתית עבור גמילה מסמים?

במידה ורמת חומרת ההתמכרות הפיזית והנפשית לסמים הינה, יחסית, נמוכה (ניתן לאבחן זאת בעזרתם של אנשי מקצוע המתמחים בהתמכרות), טיפול ביתי לגמילה מסמים, ללא צורך באשפוז במרכז גמילה רשמי, הוא אפשרות טובה.

אולם, חשוב לדעת, כי גם ללא אשפוז במרכז גמילה מסודר, יש צורך בליווי ובייעוץ של צוות מקצועי המתמחה בתחום, שכן, במסגרת טיפול כזה, המכור בהליכי הגמילה זקוק מאד לתמיכתם של בני משפחתו וחבריו.

בנוסף, רצוי לזכור, כי כל תהליך כזה הינו תהליך ממושך שכולל לא מעט עליות וירידות, התמודדות עם רגעים קשים ולמולם – רגעי אופוריה אופטימיים, כך שלא רק המכור הנגמל עצמו עובר תהליך מלא בטלטלות, אלא גם כל מי שמלווה אותו בתהליך הופך לחשוף לקרוסלה הרגשית המתישה הזו.

בשורה התחתונה – יד ביד גמילה ביתית מסמים

טיפול ביתי לגמילה מסמים, גם כשהוא נעשה ביוזמתו של המכור ובנפש חפצה (מצידו ומצד הסובבים אותו), עשוי להיות עניין רציני למדי, וכן, לא כדאי לצאת למסע הזה כשאינכם מלווים בצוות מקצועי המתמחה בגמילה מהתמכרויות השונות.

צוות יד ביד לגמילה ביתית מסמים הינו בעל ניסיון רב בטיפול ובגמילת מכורים בסביבה הטבעית שלהם ובשיתוף המשפחה הקרובה. אנו יודעים כי מחלת ההתמכרות, בין אם מדובר בסמים, אלכוהול או הימורים, היא מחלה המשפיעה על כל המשפחה ועל כן הטיפול הנכון ביותר הוא בשילוב במשפחה.

המכור מקבל ליווי צמוד של רופא נרקולוג, פסיכולוג ומדריך שהגיע בעצמו מהעולם ההתמכרויות. שלבי הטיפול המאוחרים יותר כוללים מפגשי טיפול אישיים ומפגשים משפחתיים עם מטפל מוסמך המאפשרים להטמיע את הסביבה המשפחתית בתהליך הגמילה ולגרום למכור להבין את הנזק שגם ושעוד יגרום אם לא יחזור למסלול חיים ללא שימוש.

גלילה לראש העמוד