שלבי התמודדות עם התמכרות של בן משפחה לסמים

לבנה אלמקייס - מנהלת מרכז יד ביד לגמילה מהתמכרויות

שילוב המשפחה בתהליך גמילה ביתית מסמים

ברמת ההגדרה, המושג גמילה ביתית, מתכוון לתהליך מורכב של גמילה בסביבה הטבעית של המטופל, סביבה בה נמצאת גם משפחתו הקרובה. גמילה ביתית מסמים יכולה להתקיים רק כאשר המכור מבין כי קיימת בעיה וצריך להתמודד איתה ומצד שני גם בני המשפחה מכירים בעובדה שמדובר בהתמכרות.

כאשר מדובר על האדם היקר לנו, מאוד קשה להודות כי קיימת התמכרות והדרך להכרה בבעיה אינה  פשוטה, ארוכה וכואבת לכולם. ישנם כמה שלבים שלרוב כרוכים בהתמודדות עם התמכרות של קרוב משפחה. 

השלב הראשון – שלב ההכחשה

לעיתים לוקח זמן להבין, להפנים ולקבל את העובדות, "לי זה לא קורה", בעיקר כשהמכור מתפקד כעמוד התווך של המשפחה. ההכחשה לעיתים מביאה אותנו המשפחה להבנה בתת מודע כי ככל שנכחיש המצב ילך ויתעצם. 

השלב השני – שלב הפחד

לרוב שלב זה מתרחש בסמוך לגילוי חיצוני של הבעיה, שכבר לא ניתנת להסתרה. 

זה מתבטא בבעיות במקומות עבודה, למשל כשמכור שכיר כבר מתקשה לשלוט במצבו ועקב כך מקבל אזהרות לפיטורין. לחילופין, בעל עסק לא מסוגל להמשיך את תפקודו הרגיל ומתחילה התדרדרות בעסק עד לפשיטת רגל.

כאשר מדובר בבני זוג, היחסים ביניהם אינם יכולים להישאר במצב תקין ברגע שאחד מהם התמכר, בעיקר כאשר מדובר להתמכרות לסמים.

כל המקרים של מריבות עם ההורים, אלימות מילולית ו/ או ניתוק טוטאלי מהמשפחה, חברים, בת זוג, ילדים, התנהגות אלימה- שבירת חפצים בבית, אלימות כלפי בני משפחה, גניבות, שינוי מספר טלפון ( חובות בשוק האפור) , ניתוק הטלפון – כל אלו מובילים לפחד חרדה.

השלב השלישי – לאחר שהבעיה התגלתה מתחיל שלב המיקוח

בשלב זה המכור מאמין שהוא שולט בסיטואציה, שהוא בעל כוחות ומוטיבציה "להרים את עצמו" ולהחזיר את המצב לקדמותו, רק צריכים לתת לו קצת זמן.   

האמונה שלו ביכולת לצאת מהסיטואציה משפיעה באופן ישיר על בני המשפחה ונותנת להם תקוה שאכן הדברים הולכים להשתנות. 

ברוב המקרים, שלב זה הוא הארוך ביותר בתהליך בשלות לגמילה, כיוון שהוא נותן אשליה לכל הצדדים שביכולתם להשפיע ולשנות את המציאות המאיימת על אורח החיים הרגיל.

השלב זה מלווה בניסיונות רבים להפסיק שימוש חוזר, בשקרים ובהסתרה שמשלים גם את הסביבה הקרובה של המכור. בסופו של דבר, התהליך מגיע למצב של תסכול ואכזבה לכל הצדדים.

השלב האחרון – שלב של הבנה והפנמה של המכור והסביבה

בשלב הזה המכור מבין שאין באפשרותו לשנות את המצב בכוחות עצמו, ללא עזרה חיצונית והוא משדר את זה לסביבה הקרובה, כאילו אומר, הרמתי ידיים. 

השלב הזה חשוב מאוד לתהליך כיוון שיש בו מרכיב של קבלה. המכור ומשפחתו מבינים את העובדה שמדובר במחלה אשר דורשת טיפול ושהפתרון אינו תלוי במכור בלבד – אלא גם בהתערבות חיצונית אגרסיבית.  


כיצד המשפחה יכולה לסייע במסגרת תהליך הגמילה הביתית? הקליקו עליי!

גלילה לראש העמוד