תהליך גמילה מסמים ואלכוהול

לבנה אלמקייס - מנהלת מרכז יד ביד לגמילה מהתמכרויות

תהליך הגמילה של 'יד ביד'

שלב מס' 1

גמילה פיזית:

בשלב הגמילה הפיזית ניתן ליווי רפואי  צמוד ותומך גמילה, כאשר עם תחילת הגמילה המטופל נפגש עם פרופסור פנחס דנון – פסיכיאטר ונרקולוג מומחה, עם ניסיון מוכח ורב שנים בגמילה וטיפול בהתמכרויות (כולל כתיבת מס' ספרים בנושא).

לאחר הפגישה עם הרופא מתחילה עבודה אינדיוידואלית עם המטפל שילווה את המטופל בשלבי הגמילה, עבודה שראשיתה היכרות ובניית אמון. המטופל מתחיל לקבל כלים ראשוניים להתמודדות עם דחיית סיפוקים, אימפולסיביות, ודחף רגעי.

בשלב זה המטופל עובר את הגמילה הפיזית ומתחיל עבודה של איזון.

חשוב לציין כי בשלב ראשוני מתקיימות פגישות פרטניות של המטופל ופגישות פרטניות נפרדות של המטפל ומשפחת המטופל – הפגישות לא מתקיימות ביחד.

לאחר שבועיים לכל היותר תבנה למטופל תוכנית שבועית – לו"ז.

שלב מס' 2

תחילת עבודת עומק זהירה

לאחר כ – חודש מתחילה עבודה של "חיבור המטופל לעצמו" קרי,  יציאה מהריכוז העצמי וההבנה כי בעיית ההתמכרות הינה בעיית חיים ושלצורך ההחלמה והגמילה על המטופל לחשוב "אגואיסט להחלמה".

לכל אורך התהליך, המטפל והצוות קשובים למטופל ומשתדלים לנקוט בקצב איטי תוך הבנת מצבו הנפשי של הנגמל. הצוות נמצא כל הזמן עם האצבע על הדופק, מודע למצב המטופל ויודע מתי יש להרפות.

בשלב זה המטופל במצב של התחלת הכניעה וכאן הצוות מסייע למטופל להבין שאפשר לבקש עזרה, שיוצאים מהבדידות ורק ביחד זה עובד.

בשלב הזה לומד המטופל בעזרת כלים שרכש ורוכש, שיש מישהו שמאמין בו והוא מתחיל להרגיש בטוח. פה נבדקת האפשרות לביצוע תהליך משפחתי, שהוא חלק בלתי נפרד מהטיפול.

במידה והצוות סבור כי המטופל עדיין לא מוכן לתהליך משפחתי, הוא ממשיך במפגשים נפרדים, חשוב לציין כי לכל מטופל תבנה תוכנית מותאמת אישית.

שלב מס' 3 – המשך עבודת עומק והכנה לדרך עצמאית

בשלב זה רוכש המטופל כלים נוספים בדרכו להחלמה.. כמות המפגשים עם המלווה פוחתת, ממשיכים הטיפולים המשפחתיים והטיפולים פרטניים, כאשר הדגש הוא על עבודת עומק, עבודה על הנפש, ועבודה ריגשית.

הכנה לקראת סיום התהליך כאשר המטופל מבין כי עליו להמשיך בטיפול הפרטני כולל המשך החלמה ( קבוצות תמיכה ( אינדיוידואלי), טיפול משפחתי אחת לשבועיים, המשך סדר יום).

במידה והמטופל זקוק להמשך תהליך ממשיכים בשלב שלישי ו/ או יכנס המטופל למרכז יום.

חשוב לציין כי כל התוכנית נבנית יחד עם המטופל ולא תעשה שום פעולה בלעדיו.

התוכנית הינה אנונימית ואין חשש לחשיפה.

ב'מרכז יד ביד' פותחה שיטה יעילה ומוכחת לגמילה ביתית מהתמכרויות, אשר מלווה את המטופל/ת על ידי אנשי מקצוע מנוסים, אשר מובילים את המטופל/ת בהתאמה לסוג ההתמכרות.

גלילה לראש העמוד