התמכרות למשככי כאבים

קוק, בסטים קריסטל ועוד..

קוק, בסטים קריסטל ועוד..

קוק, בסטים קריסטל ועוד..

קוק, בסטים קריסטל ועוד..

קוק, בסטים קריסטל ועוד..

מדוע מתמכרים למשככי כאבים?

חייבים להבין כי התמכרות למשככי כאבים אינה בגדר משהו המנותק מהמציאות, מכיוון שתרופות מרשם משככות כאבים הניתנות על יד קופות החולים עלולות לגרום להתמכרות ותלות. אדם המשתמש לאורך זמן בתרופות הללו, יגלה מהר מאוד כי בלעדיהן יהיה לו קשה מאוד להמשיך.

פעולת שיכוך הכאב הנגרמת על ידי משככי הכאבים, גורמת לתחושת אופוריה, אשר עלולה לעודד שימוש לרעה בתרופה, שימוש שמביא בסופו של דבר להתמכרות פעילה ותלות נפשית חזקה בתחושה הנעימה. כאשר מנסים להפחית את המינון של התרופה או לוותר עליה, הגוף מייצר תסמיני גמילה רבים, פיזיים ונפשיים כאחד.

התמכרות לתרופות
גמילה מתרופות

הסכנה שבתחושת האופוריה הגורמת להתמכרות במשככי כאבים

אז כמו שאמרנו, העלמת הכאב שגורמים משככי הכאבים ותחושת האופוריה שנלוות להם, מעלה את הסיכון לצריכה נרחבת ולהתמכרות. המילה אופוריה תמיד נאמרת בהקשרים חיוביים של תחושה טובה אך בהקשר של ההתמכרויות היא מקבלת משמעות שונה לחלוטין.

השפעת הכדורים גורמת לשינויים פיזיולוגיים ומנטליים, המשפיעים על האדם וסביבתו וכמובן על בריאותו ומחייבים תהליך גמילה מתרופות.

מהי אופוריה ומדוע מתוארת באופן שלילי?

אופוריה מוגדרת כתחושה קיצונית של התרוממות רוח, התלהבות וסיפוק. היא  נגרמת על ידי הפרשת חומרים כימים במוח בזמן פעולות המסבות לנו הנאה.

חשוב להבין כי מצבים של התרוממות הרוח חשובים לתחושת הרווחה הנפשית, אך שהם מגיעים בעקבות הפחתת כאב הנגרם בזכות משככי כאבים, הן עשויות להיות מניע חזק לשימוש חוזר וגובר ובהתמכרות.

כמו בכל התמכרות, הכמיהה אחרי תחושת האופוריה הרגעית אינה יודעת שובע והמשתמש מוצא את עצמו צורך שוב ושוב את אותה התרופה ובמינונים גבוהים והנה לנו התמכרות קלאסית.

די מהר ירגיש האדם ירידה דרסטית בתפקוד היומיומי, בעבודה, בזוגיות ואף במצב הבריאותי, כאשר במקרים קיצוניים יותר הוא ילך לכיוון של פסיכוזה, מאניה, תחושת רדיפה, ליקויים בתפיסת המציאות ועוד.

כיצד יודעים שהחלה התמכרות למשככי כאבים?

  • התמכרות למשככי כאבים מתחילה כאשר האדם מתחיל להגביר את המינונים
  • כאשר קיימת הרגשת אופוריה לאחר השימוש וכמיהה לחוש זאת שוב ושוב
  • כשיש ניסיון להשיג עוד משככי כאבים ממקורות נוספים
  • כאשר מפתחים תלות בתרופה עד כדי הצורך בגמילה ממשככי כאבים
  • כשחשים רעד בגוף, אי שקט, עצבנות וסימני חרדה

גמילה ביתית ממשככי כאבים – יד ביד טיפולי גמילה ביתית מהתמכרויות

תכנית גמילה ממשככי כאבים של יד ביד נעשית בליווי ובמעטפת מקצועית ומשפחתית. בתהליך הגמילה מעורב רופא, פסיכולוג ומדריך גמילה הצמוד למטופל. כל זאת על מנת למצוא את האיזון בין שימוש במשככי כאבים עבור ההתמודדות עם כאב פיזי, להפחתת סבילות והתמכרות למשככי הכאבים.

בתהליך הגמילה הביתית שלנו, משפחת המטופל גם לוקחת חלק פעיל בתהליך ומשתתפת בסדנאות המאפשרות לה התמודדות טובה יותר בזמן התהליך ובעיקר אחריו.

תהליך הגמילה הוא בעצם הפסקה מוחלטת מהתרופה הממכרת, לעיתים תוך כדי מציאת אלטרנטיבות רפואיות אחרות, טיפול רגשי ובניית אסטרטגיות התמודדות חלופיות.

" אני מאבד שליטה, יש בי הרס עצמי, דחיינות, חוסר כנות- אני פוגע בעצמי, אני מביט מסביב ומבין כמה הרס ונזק אני זורע בחיי ובחיי האהובים שלי "

גלילה לראש העמוד